Søvn og vægt. Bliver man tyk af ikke at sove nok?

Søvn, vægt og hormoner

Hvis du sover mindre end seks timer eller mere end ni timer i døgnet, så er du i den gruppe, hvor der ser ud til at være en sammenhæng mellem søvn og vægt. Det viser studier lavet på Mayo Klinikken i USA.

En undersøgelse viste, at tilbagevendende søvnmangel gav mænd lyst til mad med særlig højt kalorieindhold. En anden undersøgelse viste, at kvinder der sover mindre end seks timer eller mere end ni timer, havde større sandsynlighed for at tage 5 kilo over en bestemt periode på end kvinder, som sov syv timer hver nat. Og andre undersøgelser har vist samme mønster hos børn og teenagers.

En forklaring kan være, at søvn - og mangel på søvn - påvirker de hormoner, som regulerer appetitten. En anden mulig årsag er, at når man sover dårligt eller for lidt, så er man træt og bevæger sig mindre. Og endelig, så har man flere vågne timer til at spise.

Hedeture og hvordan du kan få dem til at genere mindre

Hormoner spiller i det hele taget en stor rolle i forhold til søvn og ikke mindst på kvaliteten af søvnen. Det er "søvnhormonet" serotonin, der hjælper dig med at falde til ro og i søvn om aftenen, og når du er stresset, gravid eller i overgangsalderen, er det også hormoner, der forstyrrer din søvn.

En er de meget generende reaktioner, når hormonerne driller, er hedeture. Her er sengetøj i bambus en hjælp, fordi det er med til at give en behagelig kropsremperatur. Bambus har fra naturens side en egenskab, man kalder "thermoregulerende" - det betyder, at stoffet føles mere køligt, når man selv har det varmt og igen varmere, når man selv fryser. Samtidig er det effektivt til at suge fugt og fordele det i stoffet, så sved flyttes væk fra huden. Det er grunden til, at bambus anbefales til personer, der har problemer med nattesved.

Med bambussengetøj bliver du mindre generet af hedeture, og det vil give dig en bedre søvn.

Du kan se forkelligt bambussengetøj og læse mere om det her.