Hvor meget søvn har du brug for? Søvnbehov efter alder

Kan man sove for meget?

Det er meget individuelt, hvor meget man skal sove, og hvad der er ”for meget”. De fleste ved, at det kan være usundt at sove for lidt, men vidste du, at for meget søvn også kan øge din risiko for sygdom?

Læs mere her.Der er store forskelle i søvnbehovet fra person til person. For voksne mennesker ligger gennemsnittet omkring syv timer, men nogle har brug for et par timer ekstra og andre kan klare sig med fem timer.

Usundt at sove for lidt og for meget

De fleste kæmper for at få nok søvn, men langvarig søvn er forbundet med mange af de samme sundhedsproblemer som utilstrækkelig søvn. Ny forskning viser, at både dem, der sover for meget og dem, der sover for lidt, har en forhøjet risiko for at få en kronisk sygdom.
Det er kommet frem i en stor undersøgelse foretaget i USA af Centers for Disease Control. Undersøgelsen omfattede flere end 50.000 mænd og kvinder i alderen 45 år og over. For meget søvn blev i undersøgelsen defineret som 10 timer eller mere per nat, Undersøgelsen viste, at både for kort og for lang søvn var forbundet med forhøjede risiko for at få kronisk sygdom.
Risikoen for dem, der sov for lidt eller for længe gik på hjertesygdomme og slagtilfælde samt forhøjet risiko for diabetes og fedme. Der var også øvet risiko for at man oplevede at have haft det dårligt mentalt.
Du kan læse mere her på Huffington Post. 

Hvor meget søvn har vi brug for?

Hvor meget søvn har vi egentlig brug for? Den amerikanske fond The National Sleep Foundation har undersøgt det, og undersøgelserne viser, at der er meget stor forskel på, hvor meget søvn vi skal have alt efter vores alder.

Se oversigten her. 

Så meget søvn har vi brug for:

  • Nyfødte (på 0-3 måneder) skal sove 14-17 timer hver dag
  • Babyer (på 4-11 måneder) skal sove 12-15 timer hver dag
  • Helt små børn (på 1-2 år) skal sove 11-14 timer hver dag
  • Børnehavebørn (på 3-5 år) skal sove 10-13 timer hver dag
  • Skolebørn (på 6-13 år) skal sove 9-11 timer hver dag
  • Teenagere (på 14-17 år) skal sove 8-10 timer hver dag
  • Unge (på 18-25 år) skal sove 7-9 timer hver dag
  • Voksne (på 26-64 år) skal sove 7-9 timer hver dag
  • Ældre (over 65 år) skal sove 7-9 timer hver dag