SOV GODT

Når du har sovet godt, er det ikke noget, du tænker over. Men hvis du har svært ved at falde i søvn og få sovet ordentligt, ved du at humoren og overskuddet ryger sammen med søvnen. Og din dag bliver tung.

Her har jeg samlet produkter og tips og tricks til, hvordan du får sovet godt. 

Tips til hvordan du kan sove bedre

Vi bruger omkring en tredjedel af vores liv på at sove. Og du skal sove godt, for at du kan have en god dag, hvor kroppen er i bevægelse og hjernen på arbejde. 

Det er utroligt vigtigt aktivt at prioritere den gode nattesøvn, så du kan få det meste ud af de vågne timer. Søvnbehovet skal helt i fokus, for at vi kan bygge overskuddet op om natten, så vi er klar til at fungere godt og nyde den næste dag.

I de råd, der kommer her, har jeg særligt fokus på problemer med nattesved og meget let søvn. Det er nemlig to af de helt store udfordringer for den halvdel af alle voksne, der har svært ved at få sovet ordentligt.

Læs dig til en bedre søvn

Har du hørt om Arianna Huffington – hende, der er chef for det store website The Huffington Post? Arianna Huffington er en dame med ben i næsen, og hun ved, hvordan du kan sikre dig en bedre søvn. Med hendes bog ”The Sleep Revolution” begiver hun sig ud i et område, hvor for mange forstyrrende tanker, svedeture om natten, urolig søvn og det med at sove dårligt er hverdagskost. I bogen finder du inspiration til, hvordan du kan forbedre din nattesøvn, og den giver dig tips hentet fra førende læger, der ved det allernyeste inden for søvnfeltet.

Har du en urolig søvn, så giver bogen dig helt konkret tips til, hvordan du aktivt kan gå ind og modarbejde stemmen i hovedet, der siger ”jeg kan ikke sove”. - Bogen har været en stor hjælp for mig. Du kan også få hjælp og gode råd om søvn på bloggen Soveshop.dk

Hvad kan hjælpe mig mod nattesved?

Det man konkret kan gøre lige med det samme, er at åbne vinduet, sove med minimalt og behageligt tøj og eventuelt at have en blæser i soveværelset. Uanset om man er midt i overgangsalderen eller ej, er det bedst at sove i et afkølet soveværelse, da kroppen ikke har godt af at have det for varmt, når den skal hvile. Et køligt soveværelse er vigtigt, hvis du generelt set vil sikre dig en skøn, afslappet søvn.

Cirkulér luften og sov bedre

Er det ikke nok at have et køligt soveværelse, så kan du anskaffe dig særligt sengetøj, der er egnet til netop nattesved. Man kan for eksempel overveje et bambussengesæt, der er særligt egnet til folk med sensitiv hud og allergi. Et lækkert bambussengesæt kan hjælpe dig med at regulere temperaturen og suge fugten, hvis du sveder meget om natten. Her kan bambus suge fugten fra sved op til 7 gange bedre end bomuld, og bambus transporterer også sveden væk, så sengetøjet er mere behageligt mod huden.

Og ud over, at bambussengetøj er godt for alle, der har udfordring med nattesved, så er det utroligt lækkert og blødt at ligge med!

Vælg økologisk bambus sengetøj

Der findes mange forskellige kvaliteter i bambus sengetøj. Hvis du har udfordringer med at få en god nats søvn på grund af sved eller du har tendens til irriteret hud med eksem eller overfølsomhed, så vil bambus hjælpe dig, fordi det er antibakterielt og på den måde naturligt holder væksten af bakterier og lugten af sved nede. – Her er det vigtigt, at du vælger økologisk bambus, så det er blidt mod din hud.

Hvordan er bambus at sove med?

Bambussengetøj føles blødt og silkeagtig, bambus har anti-bakterielle egenskaber og en suger sved, så sengetøjet føles køligt om sommeren og hyggeligt om vinteren. Det gør det til det perfekte valg for personer, som kan blive generet af nattesved. - Og det er faktisk godt halvdelen af alle voksne, der i perioder bliver generet af sved om natten.

Bambus er også blidt mod naturen

Samtidig med, at bambus er blidt og godt for dem, der sover med det, så er det skånsomt mod naturen. Det vokser hurtigt og kræver meget lidt vand i forhold til andre planter. Bambus er faktisk en af verdens hurtigst voksende planter og kan skyde op til en meter i døgnet. Samtidig er bambus CO2 venligt – bambus plantager reducerer drivhusgasser ved at absorbere fem gange mængden kuldioxid og producere 35 % mere ilt end træer.

Så du kan både sove godt og med god samvittighed.